Aangepast lokaal voor slechtziende leerkracht
Indirecte verlichting in het onderwijs
Jolanda: “ Als slechtziende ben je continu met verlichting bezig. In het lokaal kan ik kiezen uit vijf standaard settings , waarvan twee speciaal zijn voorgeprogrammeerd door Loerakker bij installatie. Daarmee heb ik onder alle omstandigheden de meest ideale verlichting letterlijk ‘onder de knop’.”
Jolanda werkt in het speciaal basisonderwijs en heeft een aangeboren oogafwijking die haar extra gevoelig maakt voor ‘gewone’ verlichting. “Vooral helder licht en reflecties op lichte oppervlakken zorgen voor waas en vermoeidheid,” vertelt ze. “Als ik pleinwacht heb, zet ik een pet en zonnebril op. Dat kan natuurlijk niet in de klas. Het lokaal waar ik werk is op zich gunstig gelegen, niet aan de zonzijde. Dus als het even kon deed ik de oude verlichting uit en de luxaflex dicht. Dat is niet handig op momenten dat kinderen aan het werk moeten. Vandaar dat er een andere oplossing moest komen.”
Recht op een werkplek zonder extra visuele belasting
Jackie Nicholson, adviseur arbeid bij Visio, begeleidde het werkplektraject. Zij is al meer dan twintig jaar gespecialiseerd in het afstemmen van werkplekken voor mensen met een visuele beperking. “Mensen die de hele dag arbeid verrichten in een ruimte, hebben het recht om met zo min mogelijk toeters en bellen hun werk te kunnen doen. Slechtzienden doen al van alles om zichzelf aan te passen aan hun aandoening. Speciale monturen, petjes, licht uitdoen. Licht heeft invloed op het visueel functioneren, wat gevolgen kan hebben voor de visuele belasting.”
Verlichting, wanden en vloer
Voor Jolanda was het duidelijk: haar ogen hadden baat bij rust. Geen verblinding, reflecties, lichthinder of flikkering. De oude armaturen in het lokaal flikkerden soms – iets wat slechtzienden sneller waarnemen en als storend ervaren. Ook de lichtverdeling was ongelijk, wat het voor Jolanda extra vermoeiend maakte om overzicht te houden. Jackie: “Behalve de nieuwe verlichting hebben we ook advies gegeven over andere storende factoren in het lokaal, zoals de lichte wanden en de vloer die hinder veroorzaakten. Voor Jolanda is het visueel rustiger als de wanden en vloer wat donkerder zijn. Ook is er helderheidswering geadviseerd in de vorm van (in between) gordijnen om het storende invallend daglicht te filteren.”
Lichtadvies en realisatie
Op basis van Jackie’s analyse stelde Loerakker led line een lichtplan op met 11 dimbare L1-armaturen. Deze pendelarmaturen geven uitsluitend indirect licht. Jackie: “De samenwerking met het team is heel goed. Loerakker begrijpt precies wat nodig is en ze denken mee: over maatvoering, bediening, kleurtemperatuur en verzorgen ook zelf de installatie. Bij mijn advies voeg ik het lichtplan van Loerakker toe en een visualisatie hoe dit er dan uit komt te zien. Ze zijn zeker niet verplicht om met Loerakker in zee te gaan, het is een vrijblijvend advies, maar er zijn weinig alternatieven.”
Mooiste lokaal van de school
De nieuwe verlichting hangt inmiddels enkele maanden. Jolanda: “Ik ben heel erg tevreden. Ik heb veel minder hoofdpijn en word minder snel moe. Ook de kinderen merken het verschil: het licht is zacht, rustgevend en de sfeer in het lokaal is verbeterd. De wanden hebben een koffiekleur, de vloer heeft een houtlook en er hangen grijze gordijnen.” Niet alleen Jolanda, ook haar collega’s zijn enthousiast. “Stikjaloers zijn ze en noemen mijn lokaal gekscherend ‘de huiskamer’. Ze hopen dat ik volgend jaar een ander lokaal neem, zodat ze allemaal opgeknapt worden.” lacht ze.
Geplaatste armaturen
Loerakker L1 – indirecte, dimbare pendelarmaturen (11 stuks). De verlichting is vergoed via het UWV, op basis van een deskundigenadvies van Visio.